Brandstoffen

Er zijn diverse soorten biobrandstof, die een duurzaam alternatief vormen voor fossielen.

Bioethanol

(Zie voor bio-methanol bij overigen)

Wat is bio-ethanol
Het is ethanol dat gewonnen is uit biomassa en/of biologisch afbreekbare afvalresten. Veel gebruikte grondstoffen zijn suikerriet, suikerbieten, mais, tarwe en gerst. Door het fermentatieproces van de grondstof, zetten gisten de suikers om in alcohol. Dat wordt vervolgens behandeld tot bioethanol. Bioafval wordt op een iets andere wijze ook in bioethanol omgezet.

Kwaliteit
Het wordt in Europa meestal aangeboden als E85, dus brandstof die voor 85% bestaat uit bio-ethanol en 15% loodvrije benzine. Ook hier gelden, net als bij biodiesel, Europese normen die nog in ontwikkeling zijn. De grotere leveranciers kunnen een betrouwbare samenstellings-analyse geven van hun product.    

Gebruik
Bioethanol kan alleen gebruikt worden door (benzine)voertuigen die daarvoor zijn aangepast. Ombouw van bestaande voertuigen gebeurt zelden, maar kan wel. De aanpassingen aan de motoren zijn drieledig. Een motormanagement-systeem dat de mix van bioethanol en benzine registreert. De kleppen en klepzittingen zijn gemaakt van gehard staal. En er is een voor-verwarming van het cilinderblok toegevoegd die bij het starten aan slaat als de temperatuur onder de  -15 graden Celcius komt.
De meeste beschikbare modellen zijn flexi-fuels die op alle mengsel van bezine/bioethanol  kunnen rijden in één en dezelfde tank.
Er worden ook dieselvoertuigen gemaakt die rijden op 100% pure bioethanol waaraan een ontstekingsverbeteraar is toegevoegd.  

Milieu
De reductie van CO-2 is 40 tot 60% gunstiger dan benzine, afhankelijk van welke grondstof word gebruikt. Het geeft echter wel een hogere fijnstof-emissie in verhouding tot benzine door het productieproces. De meeste modellen voldoen aan de Euro-4 norm, mede door zijn lage uitstoot van stikstofoxide (NOx)

Prestaties
Bioethanol heeft een 32% lagere verbrandings-waarde dan benzine, waardoor met 1 liter  eenzelfde afstand wordt afgelegd als met 0,68 liter benzine. De overige prestaties van de motor zijn  even goed of beter dan bij benzinemotoren.

Kosten
De meerkosten voor de flexi-fuel modellen variëren van een paar honderd euro tot circa € 1500,- op de nieuwprijs. De brandstof kost ongeveer 60 eurocent per liter meer dan loodvrije benzine.

Meer weten over Bioethanol? Kijk eens op www.tudelft.nl  of   www.bioethanol.tk/