Brandstoffen

Er zijn diverse soorten biobrandstof, die een duurzaam alternatief vormen voor fossielen.

Biowaterstof

Wat is Biowaterstof
Dat is waterstof die gewonnen is uit biomassa en/of  biologisch afbreekbare afvalresten.
Waterstof is een gas dat niet voorkomt in de vrije natuur. Het molecuul H2 zit in allerlei stoffen, zoals water. Daar is het middels elektrolyse uit te halen wat echter wel veel elektriciteit kost. Door vergassing en behandeling kan het ook uit biomassa worden gehaald.
Door in de motor met de juiste techniek zuurstof toe te voegen aan de waterstof wordt energie vrij gegeven waarmee een voertuig kan worden aangedreven. Dit kan in een aangepaste verbrandingsmotor, maar ook middels brandstofcellen die elektriciteit afgeven. Waterstof is geen energiebron, maar een energiedrager. Door zijn lage dichtheid moet het gas flink gecomprimeerd worden om voldoende in een tank te krijgen. Dat kan vloeibaar en in gasvorm.

Kwaliteit
Waterstof moet in ieder geval zuiver zijn, waarvoor echter nog geen internationale normen zijn geformuleerd. Daarnaast zullen er specifieke criteria gaan komen welke bepalen of er sprake is van “bio”-waterstof.    

Gebruik
De vloeibare vorm wordt in aangepaste verbrandingsmotoren gebruikt, die als Bi-fuel worden aangeboden, dus met benzine. De actieradius van dit type is beperkt, maar geeft wel een zeer krachtige motor. Bij gas-vorm kan met dezelfde hoeveelheid kilo’s waterstof minstens de dubbele afstand worden afgelegd. De brandstofcel produceert elektriciteit die één of meerdere elektromotoren aandrijft. Ombouw van bestaande voertuigen is mogelijk en vergelijkbaar met LPG.
 
Prestaties
Meerdere automerken hebben al een proefmodel ontwikkeld. Het soort systeem bepaalt eigenlijk de prestaties. Er rijden nu enkele experimentele voertuigen in Nederland rond, waarvan sommigen te koop zijn. Na 2010 worden de eerste commerciële modellen in serie op de markt verwacht. Dan zijn prestaties beter vergelijkbaar.

Milieu
In verbrandingsmotoren is de uitstoot van CO-2 van biowaterstof minstens de helft lager dan bij benzine. Het vloeibaar maken van de waterstof voor deze motoren is nog vrij belastend. Ook ontstaan bij gebruik nog steeds stikstofoxiden. Wordt het echter in gasvorm voor brandstofcellenen ingezet bij elektrische auto’s, dan is biowaterstof veruit de schoonste brandstof met een stille motor. Uit de uitlaat komt alleen water.

Kosten
Door zijn experimentele status is biowaterstof nog zeker twee maal duurder dan benzine. De meerkosten in aanschaf of ombouw van verbrandingsmotoren bedraagt tussen de 2000 en 5000 euro. Na 2010 zullen de brandstofcel-voertuigen in aanschafprijs nauwelijks duurder zijn.

Meer weten over biowaterstof?
Kijk voor meer informatie op de volgende sites:
www.waterstofvereniging.nl
www.biohydrogen.nl
www.formulazero.biz/
www.h2cars.de