Brandstoffen

Er zijn diverse soorten biobrandstof, die een duurzaam alternatief vormen voor fossielen.

Pure Plantaardige Olie

Wat is PPO                                                  
Het gaat om olie die door persing, extractie of soortgelijke procédés uit oliehoudende planten is gewonnen. Het kan geheel natuurlijk zijn, bij-voorbeeld ontstaan uit rechtstreekse(“koude”) persing bij gewone kamertemperatuur. Maar het kan ook geraffineerd zijn door het zaad te verhitten en de olie nadien te reinigen. PPO wordt meestal gemaakt van koolzaad, sojabonen, zonnebloempitten, palmnoten of Jatropha-noten. Ook afgewerkte plantenolie (APO), die wordt ingezameld bij visboeren, cafetaria’s en huishoudens, kan als het is gereinigd en behandeld, worden aangeduid als PPO. 

Kwaliteit
PPO  mag als biobrandstof worden verkocht als het “chemisch ongewijzigd” is, als het past bij de motortypen en het voldoet aan de Europese emissienormen voor uitlaatgassen
Veel leveranciers hanteren de Duitse “Weihenstephan-standaard”. Koolzaadolie voldoet het best. Een goede ombouw van het voertuig is noodzakelijk, maar kan van heel eenvoudig tot compleet gecertificeerd.

Gebruik
PPO kan gebruikt worden door alle diesel-voertuigen die hiervoor zijn aangepast. Het kan namelijk alleen goed verbranden als de olie warm is zodat het vergelijkbare dikte (viscositeit) heeft als gewone diesel. Meestal is er een tweede tankje nodig, omdat de auto moet starten op diesel. Er zijn ook één-tank-systemen verkrijgbaar voor enkele automerken. 

Iedere olie gaat op een andere minimum temperatuur wat verstijven, waardoor het van belang is de kenmerken van de gebruikte olie goed te kennen. Bij vorst kan de auto dan in het begin gaan haperen. Daarom is het beter om in de herfst en winter altijd eerst 10% diesel te tanken en dan de PPO.

De vaak gehekelde “patat-lucht”ontstaat alleen bij slechte verbranding, vaak in combinatie met APO, omdat het die geur al van zichzelf heeft. PPO en diesel kunnen door elkaar gebruikt worden, al vermengen ze niet volledig (zoals biodiesel).  

Milieu
Vooral de koud-geperste koolzaad heeft een forse CO-2 reductie, die tot 70% kan bedragen. De teeltwijze en oogst kunnen echter vrij belastend zijn als veel kunstmest (stikstof) wordt gebruikt. Jathropha heeft dat nadeel niet omdat het rond de evanaar op zeer schrale grond groeit. Deze vrucht en olie zijn ook niet eetbaar. Net als alle anderen is palmolie
dat wel. Dat wordt veel als biobrandstof gebruikt omdat het goedkoop is, maar belast het milieu zwaar door boskap. APO heeft in de productie natuurlijk een zeer gunstige balans en wordt daarom veel bijgemengd. Emissiegegevens zijn echter niet bekend.

Prestaties
Bij een buitentemperatuur van boven het vriespunt, zal het rijden op PPO minstens ze prettig rijden als diesel en minder stinken. Het verbruik in liters is een paar procent minder gunstig dan bij diesel. De meeste gebruikers vinden dat de auto beter rijd, stiller en vrijwel reukloos is. De geur schijnt bij sommigen een licht hongergevoel op te roepen.

Kosten
De prijs van PPO is mede afhankelijk van de soort olie. Koolzaadolie is het duurst en kost minimaal 70 eurocent. Daar moet dan in Nederland nog wel brandstof-accijns over betaald worden. De ombouwkosten variëren van circa € 350,- voor de doe-het-zelf-er met een personenauto tot € 6000,- bij een gecertificeerde ombouw van een vrachtwagen. Door het verversen van de motorolie te verdubbelen, worden ook wat meer kosten gemaakt. Als de dieselprijs meer dan € 1,10 bedraagt, ontstaat er een terugverdieneffect.

Meer weten over PPO? Kijk dan eens op de volgende links:
www.ppo.nu
www.mvo.nl/biobrandstoffen
www.koolzaadolie.net